Stap 10 bij het kopen van een huis.

Ontdek in 10 stappen wat u moet weten over het kopen van een huis.

U bent van plan om een huis te kopen. Een belangrijke stap in uw leven, waar nogal wat bij komt kijken. Daarom willen wij u in tien wekelijkse stappen inzicht geven in wat u kunt verwachten bij het kopen van een huis en het afsluiten van een hypotheek. Zo weet u beter waar u aan toe bent en hoe u zich het beste voor kunt bereiden.

verkocht

Deze week; Stap 10
Huis gekocht; Wat moet u nu nog regelen?
U bent nu eigenaar van uw huis. Dit betekent ook dat u maandelijks hypotheeklasten aan de hypotheekverstrekker moet betalen. Informatie hierover vind u in de offerte of overeenkomst van de bank.

U betaalt bij de hypotheekverstrekker de hypotheeklasten van de hypotheek altijd achteraf. Zo worden de hypotheeklasten van juni op 1 juli van uw rekening afgeschreven. De eerste incasso vindt pas plaats als er een volle maand voorbij is gegaan. Hoe dat werkt? Bekijk het voorbeeld hieronder. De lasten van een eventueel gekoppelde overlijdensrisicoverzekering worden per maand vooraf in rekening gebracht.

Voorbeeld eerste betaling:
Datum passering: 5 april
Eerste keer hypotheeklasten afgeschreven; 1 juni

Dit bedrag bestaat uit de rente en aflossing van de maand mei én de rente over de periode van 5 april tot en met 30 april. De volgende maanden betaalt u alleen rente en aflossing over die betreffende maand. De eerste incasso is dus altijd hoger dan de volgende maanden. Het is belangrijk dat er altijd voldoende geld op uw rekening staat. Op 1 juli worden dan de hypotheeklasten van de maand juni afgeschreven, op 1 augustus van de maand juli.

Bouwdepot
Wilt u de woning nog verbouwen of verbeteren? Of moet de woning nog worden gebouwd? Dan heeft u waarschijnlijk een extra bedrag geleend om de kosten te betalen. Dit geld wordt door de hypotheekverstrekker op een aparte rekening gezet: een bouwdepot*. Uit dit depot worden bedragen uitbetaald nadat u uw rekeningen heeft ingestuurd.

Teruggave hypotheekrente
De rente die u betaalt over de hypotheek op de eigen woning (waar u woont), kunt u onder voorwaarden vaak van uw belastbaar inkomen aftrekken. Vraag uw adviseur om meer informatie.

Eerste belastingaangifte in het jaar na aankoop
Er zijn nog meer kosten die mogelijk aftrekbaar zijn voor de belasting. Bijvoorbeeld:
• de taxatiekosten voor de hypotheek;
• de kosten voor de Nationale Hypotheek Garantie;
• de kosten van de notaris voor de hypotheekakte (niet de kosten voor de transportakte);
• de advieskosten. De advieskosten kunt u in het jaar dat u deze hebt betaald aftrekken tot maximaal €3.630,- en niet meer dan 1,5% van de lening voor de eigen woning. Het bedrag dat overblijft, kunt u in gelijke delen aftrekken zolang de hypotheek loopt. Vraag uw adviseur om meer informatie.

√ Wat doet de bank?
• Zij incasseert de maandelijkse hypotheeklasten van de rekening die u heeft doorgegeven.
• Zij stuurt u jaarlijks een jaaropgave, die u kunt gebruiken bij het invullen van uw belastingaangifte.

√ Wat doet u zelf?
• Zorg voor een rekening met voldoende saldo om de maandbedragen voor uw hypotheek te kunnen afschrijven.
• Als u een bouwdepot heeft, declareert u uw rekeningen die betrekking hebben op de bouw of verbouwing van uw woning.

Bouwdepotovereenkomst (alleen bij een bouwdepot); Bij nieuwbouw of verbouw wordt (een gedeelte van) de hypotheek eerst in een bouwdepot gestort. Naarmate de (ver)bouw vordert worden vanuit dit depot de rekeningen voor de (ver)bouw betaald.

Afdrukken E-mail

Stap 9 bij het kopen van een huis.

Ontdek in 10 stappen wat u moet weten over het kopen van een huis.

U bent van plan om een huis te kopen. Een belangrijke stap in uw leven, waar nogal wat bij komt kijken. Daarom willen wij u in tien wekelijkse stappen inzicht geven in wat u kunt verwachten bij het kopen van een huis en het afsluiten van een hypotheek. Zo weet u beter waar u aan toe bent en hoe u zich het beste voor kunt bereiden.

 HiRes 0

Deze week; Stap 9

Naar de notaris; De overdracht.

Is uw hypotheek goedgekeurd? Dan neemt de hypotheekverstrekker contact op met de notaris om aan te geven wat er geregeld moet worden voor het passeren van de hypotheekakte*. De notaris stelt de hypotheekakte en de definitieve rekening op waarin staat welke kosten er zijn gemaakt en wie welk bedrag moet betalen of ontvangen.

De bedragen die u moet betalen, maakt u met eigen geld over naar de notaris. Bedragen die uit de hypotheek worden betaald, boekt de hypotheekverstrekker over.

Rekening van de notaris

In de rekening van de notaris vind u meestal:

  • de koopprijs die u via de notaris aan de verkoper moet betalen;
  • eventuele andere bedragen die verrekend moeten worden, zoals gemeentebelastingen, waterschapsbelasting en eventuele bijdrage aan een Vereniging van Eigenaren wanneer u een appartement heeft gekocht;
  • de overdrachtsbelasting voor de Belastingdienst;
  • de vergoeding (courtage) voor de eventuele aankoopmakelaar en/of de kosten van het taxatierapport;
  • de kosten van de notaris voor het opmaken van de akten (transport- en hypotheekakte);
  • eventuele leningen of kredieten die u uit de hypotheek moet afbetalen wanneer de bank dat heeft geëist. De notaris verrekent die dan met de kredietinstellingen;
  • het hypotheekbedrag dat de bank aan de notaris overboekt;
  • eventueel de adviesvergoeding voor uw adviseur;
  • eventueel het bedrag aan eigen geld dat u gebruikt voor de aankoop van het huis.

U ontvangt een definitieve afrekening van de notaris vlak voor de geplande passeerdatum.

De dag van passeren

En dan is het zover. U hoort van uw adviseur dat u samen met de verkoper een afspraak bij de notaris kunt maken om de koop van het nieuwe huis te regelen: de dag van passeren. Tijdens deze afspraak:

  • regelt de notaris de overdracht van het huis (transport);
  • worden de hypotheekakte en de verpandingsakte ondertekend;
  • ondertekent u de overeenkomst van geldlening, waarin alle details van de hypotheek staan en
  • ondertekent u een bouwdepotakte als u een deel van de hypotheek heeft gereserveerd voor een verbouwing.

√ Wat doet de bank?

  • De bank stemt de afrekening af met de notaris.
  • De bank zorgt dat alle documenten bij de notaris komen, zodat deze de overeenkomsten klaar kan leggen voor ondertekening.

√ Wat doet u zelf?

  • Maak in overleg met de verkoper een afspraak met de notaris voor het passeren.
  • Vraag uw adviseur of uw notaris naar uitleg over de verschillende documenten die u gaat ondertekenen. U zet er uw handtekening onder dus het is belangrijk dat u de betekenis van de verschillende akten en overeenkomsten begrijpt.
  • Bij de notaris ondertekent u de verschillende akten en overeenkomsten.

 Belangrijke documenten

Bij het aankoopproces van een huis heeft u met een aantal belangrijke documenten te maken. De ondertekening van deze documenten doet u bij de notaris zodat ze officieel zijn vastgelegd. We zetten de belangrijkste voor je op een rij:

Hypotheekakte; De akte waar u en de hypotheeknemer (de instelling waarbij u een lening afsluit) het hypotheekrecht vastleggen. Dit gebeurt bij de notaris, die ook zorgt voor aantekening in het kadaster.

Transportakte of leveringsakte; De akte waarin u de nieuwe eigenaar wordt van de woning. De akte wordt door de notaris opgemaakt bij de koop en verkoop van een huis.

Verpandingsakte (als er een polis/overlijdensrisicoverzekering aan uw hypotheek gekoppeld is): Verpanden is het overdragen van een recht aan een ander door middel van een verpandingsakte. Bij het afsluiten van een hypotheek leent de bank u veel geld, dus wil de bank bepaalde zekerheden hebben dat dit bedrag ook weer terugbetaald wordt. Zo’n zekerheid kan een bijvoorbeeld (levens)verzekering zijn. Als u dan de rechten van die verzekering verpand, ontvangt de bank het geld als de verzekering op enig moment wordt uitbetaald. Vaak is de verpanding al opgenomen in de hypotheekakte en is er geen aparte akte voor nodig.

Geldleningsovereenkomst; Een overeenkomst waarin de afspraken staan over een lening. In de overeenkomst staan onder andere het bedrag, de wijze en de termijn van terugbetaling en de rente waar tegen wordt geleend, vermeld.

Bouwdepotovereenkomst (alleen bij een bouwdepot); Bij nieuwbouw of verbouw wordt (een gedeelte van) de hypotheek eerst in een bouwdepot gestort. Naarmate de (ver)bouw vordert worden vanuit dit depot de rekeningen voor de (ver)bouw betaald.

Volgende week stap 10 Huis gekocht; Wat moet u nu nog regelen.

Afdrukken E-mail

Stap 8 bij het kopen van een huis.

Ontdek in 10 stappen wat u moet weten over het kopen van een huis.

U bent van plan om een huis te kopen. Een belangrijke stap in uw leven, waar nogal wat bij komt kijken. Daarom willen wij u in tien wekelijkse stappen inzicht geven in wat u kunt verwachten bij het kopen van een huis en het afsluiten van een hypotheek. Zo weet u beter waar u aan toe bent en hoe u zich het beste voor kunt bereiden.

Hypotheekofferte aanvragen knop

Deze week; Stap 8

Offerte van de bank; hypotheek goedgekeurd!

Als u alle documenten via uw adviseur naar de hypotheekverstrekker heeft gestuurd, volgt er een spannende periode: uw hypotheekaanvraag wordt beoordeeld. Na ongeveer twee weken krijgt u bericht van uw adviseur.

Als alles in orde is, ontvangt u een offerte. U heeft twee weken de tijd om de offerte te ondertekenen. Zodra de hypotheekverstrekker de getekende offerte heeft ontvangen, is de financiering akkoord en kan de koop doorgaan.

√ Wat doet de bank?

  • De hypotheekverstrekker informeert u of de hypotheek is goedgekeurd. Ontvangt u een hypotheekofferte van de hypotheekverstrekker? Dan betekent dit automatisch dat uw aanvraag is goedgekeurd. U hoeft nu alleen uw handtekening nog te zetten.
  • Als zij u geen offerte kunnen aanbieden, informeert uw adviseur u over een eventuele afwijzing. Bespreek deze dan met uw adviseur.

√ Wat doet u zelf?

  • Onderteken de offerte.

√ Wat doet de adviseur?

  • De adviseur levert de ondertekende offerte voor u aan bij uw hypotheekverstrekker.

Tip 1;

Voordat u op de dag van passeren alle akten en overeenkomsten gaat ondertekenen, moet u de afrekening van het gas, het water en elektra, maar ook de opstalverzekering* voor uw oude en nieuwe huis al geregeld hebben. Regel dit dus op tijd!

Tip 2;

Bedenk bij welke notaris u straks de hypotheekakte** en transportakte*** wilt ondertekenen. De prijzen voor een notaris kunnen verschillen. Op internet kunt u prijzen vergelijken.

* Opstalverzekering; Met een opstalverzekering (ook wel woonhuisverzekering genoemd) verzekert u uw huis tegen schade die ontstaat door onder andere brand, neerslag of braakschade door een inbraak. Een opstalverzekering is verplicht bij het afsluiten van een hypotheek.

** Hypotheekakte; De akte waar u en de hypotheeknemer (de instelling waarbij u een lening afsluit) het hypotheekrecht vastleggen. Dit gebeurt bij de notaris, die ook zorgt voor aantekening in het kadaster.

*** Transportakte; De akte waarin u de nieuwe eigenaar wordt van de woning. De akte wordt door de notaris opgemaakt bij de koop en verkoop van een huis.

Volgende week stap 9 Naar de notaris; De overdracht.

 

Afdrukken E-mail

Collega hypotheekadviseur gezocht!

vacature

Wij zoeken een collega hypotheekadviseur!
Mannelijk, vrouwelijk, jong of oud het maakt niet uit!!
Het liefst iemand die al in het bezit is van de benodigde vakdiploma's óf studerend is voor het diploma Hypothecair Krediet (werkervaring niet vereist).
Verder ben je enthousiast, leergierig en communicatief sterk, geen 9 tot 5 mentaliteit, en bereidt om leads op te volgen.
We bieden een mogelijkheid tot een vaste baan voor tenminste 4 dagen binnen een klein maar dynamische kantoor, waar volop ruimte is om jezelf te ontwikkelen.
Salaris is afhankelijk van je kwaliteiten en ervaring en bij eenmaal een vast dienstverband geldt een premievrij pensioen!
We zien uw reactie, welke u kunt sturen naar info@adviesburovandongen.nl, graag tegemoet!

 

Afdrukken E-mail

Stap 7 bij het kopen van een huis.

Ontdek in 10 stappen wat u moet weten over het kopen van een huis.
U bent van plan om een huis te kopen. Een belangrijke stap in uw leven, waar nogal wat bij komt kijken. Daarom willen wij u in tien wekelijkse stappen inzicht geven in wat u kunt verwachten bij het kopen van een huis en het afsluiten van een hypotheek. Zo weet u beter waar u aan toe bent en hoe u zich het beste voor kunt bereiden.

Files and Magnifying Glass2

Deze week; Stap 7
Documenten aanleveren voor uw hypotheek; wat heeft de bank van u nodig?
U heeft de Hypotheek Uitgangspunten ontvangen, op basis van de gegevens die de hypotheekverstrekker van uw adviseur heeft gekregen. Om risico’s te beperken willen ze graag zeker weten wat u precies verdient, wat uw schulden zijn en wat de waarde van uw nieuwe huis is.
Daarom vraagt de hypotheekverstrekker uw een aantal fysieke documenten aan te leveren.

Uw persoonlijke situatie bepaalt wat de hypotheekverstrekker precies van u nodig heeft. U vindt hiervan een overzicht in de Hypotheek Uitgangspunten. Uw adviseur stuurt deze voor u op naar de hypotheekverstrekker. De documenten die u al aan uw adviseur heeft gegeven, hoeft u niet opnieuw aan te leveren.

De hypotheekverstrekker heeft een aantal documenten nodig. We zetten de belangrijkste op een rij.

1) Gegevens over uw inkomen.
Aan de hand van de gegevens over uw inkomen bepaalt de bank of u maandelijks uw hypotheek kan betalen. De volgende gegevens zijn hiervoor nodig:
• loonstrook: hierop kan de bank zien wat u verdient;
• werkgeversverklaring: hierin staan gegevens over uw arbeidscontract;
• afhankelijk van uw situatie kan de bank om een intentieverklaring vragen. Bijvoorbeeld wanneer u een jaarcontract heeft. In deze intentieverklaring geeft uw werkgever aan dat hij van plan is om uw contract te verlengen als u uw werk goed doet.

2) Bent u zelfstandig ondernemer?
Als u zelfstandig ondernemer bent, heeft de hypotheekverstrekker de volgende documenten nodig:
• jaarcijfers van de afgelopen 3 jaar;
• aangiften inkomstenbelasting van de afgelopen 3 jaar;
• aanslagen inkomstenbelasting van de afgelopen 3 jaar;
• een kopie van uw inschrijving bij de Kamer van Koophandel.

3) Gegevens over uw woning.
Aan de hand van de gegevens over uw woning bepaalt de hypotheekverstrekker de verhouding tussen uw hypotheek en de waarde van uw woning. Dat is belangrijk om het risico te kunnen bepalen voor het geval u de hypotheek niet meer kunt betalen.
Hiervoor levert u het volgende aan:
• het koopcontract;
• taxatierapport van een erkende taxateur, om te zien wat de woning waard is;
• koopt u een woning die niet goed is onderhouden? Dan wil de bank soms ook een bouwkundig rapport ontvangen. Deze kunt u laten opstellen door een bouwkundig inspecteur.

4) Overige documenten:
De hypotheekverstrekker kan ook om de volgende documenten vragen:
• gegevens van de notaris zodat de hypotheekverstrekker weet waar zij de documenten voor de hypotheekakte naar toe kan sturen;
• een kopie van een geldig legitimatiebewijs zodat zij ook officieel kan vaststellen wie u bent;
• gegevens over uw eventuele schulden en spaargeld;
• de bank vraagt afhankelijk van uw situatie om aanvullende documenten zoals een overlijdensrisicopolis.

Beoordeling hypotheekaanvraag
Met de documenten beoordeelt de hypotheekverstrekker uw hypotheekaanvraag en kijkt zij of de informatie overeenkomt met de gegevens die de adviseur al eerder aangeleverd heeft. Zorg dat u alles zo snel mogelijk en compleet aanlevert. Hoe eerder de documenten bij de hypotheekverstrekker zijn, hoe eerder u bericht krijgt!

 √ Wat doet de bank?
• Als het nodig is, vraagt de hypotheekverstrekker u om extra documenten aan te leveren.
• U krijgt een hypotheekofferte wanneer de ondertekende Hypotheek Uitgangspunten binnen is en alle benodigde documenten akkoord zijn.

√ Wat doet u zelf?
• Onderteken een contragarantie* (bij een bankgarantie).
• Lever de documenten die in de Hypotheek Uitgangspunten staan aan bij uw adviseur.

* Contragarantie; Garantie waarbij u de waarborgsom in de bankgarantie aan de bank terugbetaalt als de bank de waarborgsom heeft moeten betalen aan de verkoper.

 Volgende week stap 8 Offerte van de bank; hypotheek goedgekeurd!

Afdrukken E-mail

Stap 6 bij het kopen van een huis.

Ontdek in 10 stappen wat u moet weten over het kopen van een huis.
U bent van plan om een huis te kopen. Een belangrijke stap in uw leven, waar nogal wat bij komt kijken. Daarom willen wij u in tien wekelijkse stappen inzicht geven in wat u kunt verwachten bij het kopen van een huis en het afsluiten van een hypotheek. Zo weet u beter waar u aan toe bent en hoe u zich het beste voor kunt bereiden.

images4

Deze week; Stap 6
Akkoord met de Hypotheek Uitgangspunten; een offerte aanvragen.
Uw adviseur neemt de Hypotheek Uitgangspunten met u door. Wilt u op basis van dit document een offerte aanvragen? Onderteken dan de Hypotheek Uitgangspunten en stuur deze op naar uw adviseur.

Dit mag meteen na de toelichting van de adviseur, maar u mag de Hypotheek Uitgangspunten ook thuis rustig doorlezen en later ondertekenen. Let op; de Hypotheek Uitgangspunten zijn twee weken geldig. Lukt het niet om binnen twee weken te ondertekenen? Bespreek dan met uw adviseur de mogelijkheid om deze periode met twee weken te verlengen. Ondertekent u niet binnen deze twee (of vier met verlenging) weken, dan moet u de Hypotheek Uitgangspunten opnieuw aanvragen. Wellicht gelden er dan andere tarieven.

√ Wat doet u zelf?
• Onderteken de Hypotheek Uitgangspunten en stuur het document naar de adviseur.

√ Wat doet de adviseur?
• De adviseur lever de ondertekende Hypotheek Uitgangspunten voor u aan bij de hypotheekverstrekker.

Volgende week stap 7 Documenten aanleveren voor uw hypotheek; wat heeft de bank van u nodig?

Afdrukken E-mail

Stap 5 bij het kopen van een huis.

Ontdek in 10 stappen wat u moet weten over het kopen van een huis.
U bent van plan om een huis te kopen. Een belangrijke stap in uw leven, waar nogal wat bij komt kijken. Daarom willen wij u in tien wekelijkse stappen inzicht geven in wat u kunt verwachten bij het kopen van een huis en het afsluiten van een hypotheek. Zo weet u beter waar u aan toe bent en hoe u zich het beste voor kunt bereiden.

hypotheekuitgangspunten

Deze week; Stap 5
Hypotheek Uitgangspunten* van de bank; kan de bank u helpen?
Nadat de adviseur de Hypotheek Uitgangspunten heeft aangevraagd, beoordeelt de hypotheekverstrekker uw aanvraag op basis van de gegevens die zij digitaal ontvangen van uw adviseur. Een hypotheek brengt risico’s met zich mee, ook voor een bank. Daarom kijkt ze naar uw inkomen en de kenmerken van uw huis.

Daarnaast vraagt de bank gegevens op bij het Bureau Krediet Registratie in Tiel. In dit register staan alle leningen van de Nederlandse bevolking geregistreerd. Deze gegevens zijn nodig om uw aanvraag te beoordelen.

Hypotheek Uitgangspunten
Is alles in orde? Dan ontvangt u (meestal binnen 2 werkdagen) de Hypotheek Uitgangspunten. Dit document is 14 dagen geldig en bevat onder meer een voorbeeld offerte en een overzicht van de stappen die u kunt verwachten bij het regelen van een hypotheek.

√ Wat doet de bank?
• De hypotheekverstrekker levert u via de adviseur de Hypotheek Uitgangspunten.
• Kan de bank op basis van uw gegevens geen Hypotheek Uitgangspunten aanbieden? Dan ontvangt uw adviseur hier zo snel mogelijk bericht van, zodat u samen met uw adviseur verder kunt zoeken naar een passende oplossing.

√ Wat doet de adviseur?
• De adviseur plant een afspraak om de Hypotheek Uitgangspunten met u te bespreken.

√ Wat doet u zelf?
• Onderteken het persoonlijk financieel adviesrapport en geef het aan de adviseur.
• Als de verkoper in het koopcontract een bankgarantie vraagt, kunt u deze bij de bank of via uw adviseur aanvragen. Hieraan kan de bank wel voorwaarden aan verbinden, bijvoorbeeld over de looptijd van de bankgarantie.
• Heeft u al een woning die nog niet verkocht is en waarvan de waarde hoger is dan de hypotheek? Dan kunt u ook een voorbeeldofferte voor een overbruggingskrediet aanvragen.

* Hypotheek Uitgangspunten; document met een voorbeeldofferte, rentevoorstel en een lijst van alle documenten die nodig zijn om een hypotheek aan te vragen.

Volgende week stap 6; Akkoord met Hypotheek Uitgangspunten; een offerte aanvragen.

Afdrukken E-mail

Stap 4 bij het kopen van een huis

Ontdek in 10 stappen wat u moet weten over het kopen van een huis.

U bent van plan om een huis te kopen. Een belangrijke stap in uw leven, waar nogal wat bij komt kijken. Daarom willen wij u in tien wekelijkse stappen inzicht geven in wat u kunt verwachten bij het kopen van een huis en het afsluiten van een hypotheek. Zo weet u beter waar u aan toe bent en hoe u zich het beste voor kunt bereiden.

ING afspraakgegevens tcm162 103020

Deze week; Stap 4
Het adviesgesprek; welke hypotheek past bij u?
Heeft u al een koopcontract getekend? Dan is het belangrijk om de hypotheek zo snel mogelijk te regelen. Daarvoor maakt u opnieuw een afspraak bij uw adviseur voor een hypotheekadvies.
Voor het advies onderteken je de adviesovereenkomst, waarin staat wat de adviseur voor u doet, wat dat kost en waarin de concrete afspraken over het adviestraject zijn vastgelegd.

Uw financiële situatie berekenen
Tijdens het adviesgesprek bespreekt de adviseur uw financiële situatie en adviseert over de hypotheek die bij uw situatie past. In dit gesprek neemt de adviseur de verzekeringen met u door die belangrijk zijn wanneer u een huis koopt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een;
- overlijdensrisicoverzekering;
- inboedelverzekering;
- opstalverzekering;
- arbeidsongeschiktheidsverzekering.
Daarnaast bespreekt de adviseur, als u daarvoor in aanmerking komt ook de Nationale Hypotheek Garantie (NHG). Daarmee kunt u mogelijk de financiële risico’s beperken.

Hulp van familie
Soms komt het voor dat u uw droomhuis hebt gezien, maar dat u hier net de financiën niet voor heeft. U heeft te weinig eigen geld of te weinig inkomen voor de gewenste hypotheek. In sommige situaties kan dan uw familie helpen. Wist u dat familieleden het volgende zouden kunnen doen:
- een belastingvrij bedrag schenken;
- een lening met u aangaan of
- mede hoofdelijk aansprakelijk worden.
Uw financieel adviseur kan u en uw familie helpen de mogelijkheden te bekijken en te regelen.

Verbouwen
Wilt u de woning verbouwen of verbeteren? Bijvoorbeeld om uw huis energiezuiniger te maken? Denk er dan aan om ook dit met uw adviseur te bespreken. Meestal kunt u hiervoor een extra bedrag lenen.

Adviesrapport akkoord
Na dit adviesgesprek ontvangt u een persoonlijk financieel adviesrapport. Bent u akkoord met dit voorstel? Dan vraagt de adviseur de hypotheek uitgangspunten aan bij de hypotheekverstrekker. In deze uitgangspunten vind u alle informatie over de hypotheek die u met uw adviseur besproken heeft.

Volgende week stap 5; Hypotheekuitgangspunten van de bank.

Afdrukken E-mail

Stap 3 bij het kopen van een huis

Ontdek in 10 stappen wat u moet weten over het kopen van een huis.

U bent van plan om een huis te kopen. Een belangrijke stap in uw leven, waar nogal wat bij komt kijken. Daarom willen wij u in tien wekelijkse stappen inzicht geven in wat u kunt verwachten bij het kopen van een huis en het afsluiten van een hypotheek. Zo weet u beter waar u aan toe bent en hoe u zich het beste voor kunt bereiden.

aankoopmakelaar1

Deze week; Stap 3

Een bod uitbrengen; heeft u aan de voorwaarden gedacht?

Heeft u interesse in een woning? Dan kunt u, nu u weet hoeveel u ongeveer kunt lenen, een bod uitbrengen. Wilt u liever niet zelf onderhandelen en heeft u nog geen aankoopmakelaar? Overweeg dan om deze alsnog in te schakelen. Deze helpt u bij het uitbrengen van een bod en het onderhandelen.

Het koopcontract

Zodra u en de verkoper het eens zijn, stelt de verkoper een koopcontract op. U en de verkoper ondertekenen het koopcontract. Als aan alle voorwaarden uit het koopcontract is voldaan, is de koop definitief. Na ondertekening van het koopcontract heeft u volgens de wet drie dagen bedenktijd. Tijdens deze bedenktijd mag u alsnog afzien van de koop.

De voorwaarden

In het koopcontract kan een aantal voorwaarden staan, zoals het zogenaamde voorbehoud van financiering. Deze voorwaarde houdt in dat je niet verplicht bent het huis te kopen als de hypotheekaanvraag bij één of meerdere banken is afgewezen. Bedenk goed welke voorwaarden voor u belangrijk zijn om op te laten nemen.

Tip;

Let goed op de vervaldata in het koopcontract wanneer u de koopovereenkomst ondertekent. Zoals bijvoorbeeld de datum voor wanneer de financiering rond moet zijn. De voorwaarden vervallen meestal binnen zes weken na het ondertekenen van het koopcontract, maar u stelt deze vervaldatum zelf samen met de verkoper vast.

Volgende week stap 4; Het adviesgesprek.

Afdrukken E-mail